”Det finns ingen varvsverksamhet kvar i området, men sjöfarten på älven lever kvar och det är en angelägen uppgift att dokumentera vad varven betytt och betyder för bygden och människorna”.
Efter närmare 100 år i bruk tillverkades slutligen det sista fartyget år 1979. Lödöse Varf AB var ett av många varv längs med Göta Älv och kom också att bli ett av de största. Under sin storhetstid 1960–1980 kom varvet att sysselsätta över 300 anställda och Lödöse samhälle speglades av stoltheten och samhörigheten hos de anställda, likt många brukssamhällen på den tiden.

Varfs- och sjöfartshistoriska föreningen i Lödöse bildades 2005 och syftar till att bevara, öka och sprida kunskap om varvens, sjöfartens samt de anställdas betydelse och historia i Göta älvdalen.
Nu väljer föreningen att satsa på en egen dokumentärfilm. Med hjälp av modern filmteknik hoppas dem bevara historien om en svunnen tid och ett snart bortglömt yrke.
”Det känns så himla sorgligt. Vi har varit med om uppgången och fallet. Idag finns det ingen utveckling, bara avveckling. Det produceras alldeles för lite produkter i Sverige. Man skulle tagit vara på industrin, då skulle vi haft flera varv kvar. Det är ett sorgligt slut på vackert kapitel vi varit med om,” säger Urban Petterson och Jan-Erik Nordström, styrelsemedlemmar i föreningen.


I samarbete med författaren och historiken Bosse Björklund samt produktionsbolaget Lightray Productions, har filminspelningarna pågått sedan våren 2020 och börjar nu närma sig sitt slut. ”Det är ett behjärtansvärt projekt,” säger filmskaparen Anders Lundin. ”Det har varit fantastiskt roligt att jobba tillsammans med denna förening och vi har alltid lika roligt när vi träffas. Det är en lättnad att denna arbetslivshistoria får fortleva ett tag till. Tyvärr försvårar Corona-situationen möjligheterna för en premiär i dagsläget, men vi håller tummarna för 2022”.


”Det är en förmån att kunna skapa en film för att bevara den kunskap som finns. Vi vill bevara kunskapen för eftervärlden och tycker det är roligt att någon med kompetens tar tag i detta. Vi i föreningen vill visa att vi och vårt varv har funnits. Vi vill bevara historien för de kvarlevandes skull och till minne av de som gått bort. Idag finns det omkring 200 kvarlevande och det sista fartyget tillverkades 1979,” säger Urban.

Text o bild av: Ronja Wigertz